Programma dei corsi

Questa pagina è disponibile solo in lingua norvegese

INNHOLD FOR HVERT TRINN - ITALIENSKKURS

NIVÅ KOMMUNIKATIVE MÅLGRAMMATIKALSKE STRUKTURERUNDERVISNINGS MATERIELL 
Trinn A/ nybegynnere
• Hilse
• Presentere deg selv
• Fortelle om deg selv, dagen din, dine interesser
• Tall, klokka, dato, ukedager, måneder…
• På restaurant, mat og måltider
1. SUBSTANTIV: kjønn og tall (bambino/i, pizza/e, bicchiere/i)
2. ARTIKKEL (un, lo, la, gli, il …)
3. ADJEKTIV: ( italiano/i/a/e, norvegese/i)
4. PRESENS: essere, avere, verbi regolari e irregolari, potere, dovere, volere (sono, hai, vengo, mangio, possiamo, devono, vuole…)
5. PRESENS: REFLEKSIVE VERB (mi lavo, si alza, ci vestiamo)
“Il Libro d’italiano”(t.o.m. side 76)

Se timeplan

Trinn A del 2
For deg som kan ørlite fra før, trenger å repetere og vil videre (se innhold for trinn A)For deg som kan ørlite fra før, trenger å repetere og vil videre (se innhold for trinn A)“Il Libro d’italiano”

Se timeplan

Trinn B

• Snakke om fortiden
• Fortelle om egen bakgrunn og erfaringen
• Beskrive en person
• Familie
1. PASSATO PROSSIMO (sono andato/a, abbiamo mangiato, hai studiato)
2. IMPERFETTO: andavo, capivi, leggevamo
3. BRUK AV IMPERFETTO OG PASSATO PROSSIMO
“Il Libro d’italiano”(f.o.m side 77 t.o.m.109)

Se timeplan

Trinn C

• Snakke om bolig og hva man har i en bolig
• Snakke om hva du skal gjøre i framtid og på ferie
• Vær og årstider
• Veibeskrivelse, spørre om vei
1. EIENDOMSPRONOMEN (il mio cane, tua sorella, la nostra casa)
2. FUTURUM (andrò, capirà, avremo mangiato)
3. PÅPEKENDE PRONOMEN (questa macchina, quell’albero)
4. VOLERCI/METTERCI (ci vuole un’ora, ci mettiamo un’ora)
“Il Libro d’italiano”(f.o.m side 110 t.o.m.150)

Se timeplan

Trinn D
• Italiensk geografi
• Klær
• I klesbutikk
• Ordforråd fra den utvalgte leseboken
1. REPETISJON OG FORDYPNING TRINN A-B-C
2. GRADBØYNING AV ADJEKTIV (più alto, meno bello, i più ricchi)
3. PERSONLIGE PRONOMENER: DIREKTE, INDIREKTE (ti vedo, gli parlavo)
“Il Libro d’italiano”(f.o.m side 156 t.o.m.181)
I tillegg: lesebok + CD

Se timeplan

Trinn E del 1
• Ordforråd fra den utvalgte leseboken
• Lese matoppskrifter
1. PERSONLIG PRONOMEN: DOBBEL PRONOMEN (glielo comprate, ve lo ripeto)
2. IMPERATIV (Vai! Leggete! Si sieda! Diteglielo!)
3. CI og NE (parte 1) (ci torno domani, ne mangia due)
“Il Libro d’italiano”(f.o.m side 182 t.o.m.215) I tillegg: lesebok + CD

Se timeplan

Trinn E del 2

• Ordforråd fra den utvalgte leseboken
• Handlevaner og spisevaner i Italia
1. GERUNDIUM (stiamo scherzando, sto andando)
2. CI og NE (parte 2) (ci penso, ne sono sicuri...)
3. UPERSONLIG OG PASSIV FORM MED “SI” (si comprano al supermercato, qui si mangia bene)
“Il Libro d’italiano”(f.o.m side 216 t.o.m.233)
I tillegg: lesebok + CD

Se timeplan

Trinn F

• Ordforråd fra den utvalgte leseboken
• Det italienske språket
• Lesevaner i Italia
• Italiensk musikk
1. FORDYPNING GRAMMATICA D-E
2. PASSATO REMOTO (bevve, dormimmo, lessi..)
3. KONDISJONALIS (parlerebbe, daremmo, sarebbero andati)
4. RELATIVE PRONOMEN (la ragazza che vedo, con cui parli...)
“Il Libro d’italiano”(f.o.m side 234 til slutten
av boken)
I tillegg: lesebok + CD

Se timeplan

INNHOLD FOR HVERT TRINN - VIDEREKOMNE ITALIENSKKURS

NIVÅKOMMUNIKATIVE MÅLGRAMMATIKALSKE STRUKTURERUNDERVISNINGS MATERIELL 
Intermedio
Implementere og utvide ordforråd. Aktiv bruk av språket, spesielt muntligRepetisjon og fordypning av alle grammatikalske strukturer opparbeidet fra trinn A til trinn F. Innføring i congiuntivo Lesebok, lesestoff og grammatikkbok tilpasset nivå

Se timeplan

Medio


Implementere og utvide ordforråd. Aktiv bruk av språket, spesielt muntligFordypning av congiuntivo, periodo ipotetico, forme implicite. Lesebok, lesestoff og grammatikkbok tilpasset nivå

Se timeplan

Avanzato
Implementere og utvide ordforråd. Aktiv bruk av språket, spesielt muntligFordypning av hele italienske grammatikkenLesebok, lesestoff og grammatikkbok tilpasset nivå

Se timeplan